Ali kajenje pomaga pri izgubi odvečne maščobe?

Kajenje ima takojšnje in dolgotrajne negativne učinke na fizično aktivnost. Poleg že dobro poznanih tveganj kajenja za rakava obolenja, bolezni srca, ožilja in dihal, imajo kadilci manjšo vzdržljivost, slabšo telesno zmogljivost in povečano možnost za različne poškodbe in zaplete pri fizičnih aktivnostih.

Kaj vpliva na to, da so kadilci manj fizično zmogljivi kot nekadilci?

Da se doseže optimalna učinkovitost, srce, pljuča in mišice potrebujejo kisik. Pri inhaliranju dima cigaret se ogljikov monoksid (eden izmed 4,000 snovi, ki jih najdemo v tobaku – in več kot 50 od teh povzroča raka) veže na rdeče krvne celice, izpodrine kisik in preprečuje, da bi le-ta prišel do mišic in drugega tkiva. To privede do povečanega nastajanja mlečne kisline (snovi, ki povzroča pekoč občutek v mišicah, otežuje dihanje in poveča občutljivost pri vadbi).

Pomanjkanje kisika zmanjša fizično vzdržljivost in otežuje ne samo telesno aktivnost, ampak ima vpliv tudi na vsakdanja opravila, kot je na primer hoja po stopnicah.

Zmanjšana koncentracija kisika v krvi povzroča, da imajo kadilci v mirovanju višjo frekvenco bitja srca kot nekadilci, saj mora srce delati hitreje, da dostavi zadostno količino kisika po telesu.

Posledice kajenja na fizično vzdržljivost

Veliko raziskav, ki so proučevale vpliv kajenja na fizično vzdržljivost, so pokazale, da so kadilci prej utrujeni in tudi ne morejo preteči enake razdalje ali teči tako dolgo kot nekadilci.

Prav tako imajo kadilci:

  • manj koristi od vadbe,
  • manj mišične moči in fleksibilnosti,
  • nemiren spanec,
  • skoraj trikrat bolj pogosto trpijo zaradi oteženega dihanja kot nekadilci,
  • imajo dvakrat več možnosti, da se poškodujejo,
  • potrebujejo več časa za okrevanje po poškodbi ali pa se poškodba nikoli v celoti ne pozdravi.

Mnogi menijo, da kajenje povzroča vnetja samo v pljučih, vendar temu ni tako. Kajenje vpliva tudi na kosti in sklepe ter poveča tveganje za nastanek nekaterih obolenj, kot na primer:

  • osteoporoza,
  • revmatoidni artritis
  • bolečine v križu
  • z vadbo povezane poškodbe:
  • burzitis (sklepe ali mišične kite obkrožajo burze, nekakšne mošnje ali žepki, napolnjeni s tekočino, ki imajo funkcijo usmerjanja ter mazanja mišic in sklepov. Vnetje burze ali burzitis je pogosto stanje gibalnega sistema in ohromi prizadeto okončino).
  • tendinitis (poškodba zaradi ponavljajočih gibov),
  • zvini
  • zlomi.

Ali kajenje pomaga pri izgubi odvečne maščobe?

Nekateri ljudje začnejo kaditi ali ne morejo nehati, ker menijo, da s kajenjem uravnavajo telesno težo. V študijah je bilo dokazano, da kajenje negativno vpliva na metabolizem in, da  moški, ki kadijo, pravzaprav zaužijejo od 350 do 575 več kalorij dnevno kot nekadilci. Prav tako so dokazali, da se odvečna maščoba pri kadilcih najpogosteje nabira okoli trebuha in ima negativni vpliv na zdravje. Fizična aktivnost in zdrav način prehranjevanja sta najboljši popotnici za doseganje želene telesne teže.

Učinek izgube teže zaradi kajenja je pripisan nikotinu kot zmanjševalcu apetita in obenem tudi kot trenutnemu zniževalcu ravni inzulina. Nikotin občutek sitosti doseže z vplivom adrenalina na mišičevje želodca in tako začasno simulira občutek sitosti. K izgubi teže pripomore tudi diuretični učinek nikotina, ki spremeni razmerje elektrolitov v telesu in vodi v odvajanje vode. Dolgoročno seveda to vodi v številne posledice. Te, ki smo jih opisali in še mnoge druge. Veliko bolje je torej nadzirati svojo prehrano in aktivnost z dejanji katera sami nadziramo, kakor, da to počnejo cigareti z mnogimi negativnimi učinki na zdravje.

Šest stvari, ki jih lahko počnete vsakič, ko si zaželite kajenja in vas bodo zamotile:

  1. Žvečite korenje ali drugo zelenjavo,
  2. Se zamotite s pozitivno družbo, ki podpira da s kajenjem prenehate
  3. Na roki nosite gumijasto zapestnico, ki vas opominja na vašo odločitev, da boste prenehali s kajenjem,
  4. Trenirajte; trening vam bo pomagal sproščati hormone sreče in posledično se bo potreba po kajenju zmanjšala,
  5. Stuširajte se; s tem se boste osvežili in zamotili, ter imeli zaradi občutka čistosti manjšo potrebo po prižiganju cigarete,
  6. Prisluhnite najljubši glasbi.

Ali kajenje vpliva na fizično vzdržljivost tudi pri najstnikih?

Mlade osebe, ki kadijo, izkušajo enake negativne učinke tobaka, kot odrasle osebe. To vključuje ne samo zmanjšano fizično zmogljivost v primerjavi z vrstniki, ki ne kadijo, ampak tudi kratko sapo, večjo možnost za poškodbe in slabše splošno zdravje.

Prav tako lahko kajenje pri mladih ljudeh vpliva na razvoj ter delovanje pljuč in srca. Povzroča kašljanje in draženje v grlu ter vpliva na razvoj različnih bolezni dihal. Raziskave so tudi pokazale, da so pri mladih, ki kadijo, poškodbe pogostejše in tudi okrevanje po poškodbi je daljše.

Na srečo, za mlade in odrasle velja, da se večino vplivov kajenja da odstraniti, če se preneha s kajenjem. Prej kot se preneha, boljše je!

Antiokidant, ki bi ga morali poznati vsi aktivni in nekdanji kadilci

Če ste kadilec ali ste nekoč kadili se morate zavedati, da kajenje s svojim bogatim arsenalom škodljivih snovi povzroča poškodbe v celicah.

Astaxanthin je antioksidant, ki ga proizvajajo mikroalge in je morda najmočnejši antioksidant, ki ga lahko najdemo v naravi. V študijah s kadilci, ki so ga zaužili v različnih dozah je bil izmerjen bistveno nižji nivo oksidacijskega stresa na telo zaradi kajenja, kakor pri ostalih ki tega niso naredili.

Namesto v obliki dodatka k prehrani, Astaxanthin lahko najdete v živalih, ki se hranijo s takšnimi algami, ki ga prozivajajo. To so: divji losos, rakci kril in školjke.

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, se pozanimati za ure treningov ali karkoli drugega, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Vitja Sikošek