Ali poznate velike skrivnosti o jajcih?

Kokoši, ki se lahko prosto gibajo in uživajo le 'svojo' naravno hrano, ki je večinoma sestavljena iz trave, žuželk, insektov, miši in še kakšnih drugih manjših živali, izležejo najboljša jajca. Kakšna je pravzaprav razlika med vsemi različnimi vrstami jajc in kokošmi, ki jih najdemo v supermarketih? Bio jajca, jajca proste reje, jajca talne reje, jajca baterijske reje in še kakšna druga, tako da si pred polico z jajci čisto zmeden in ne veš katera jajca sploh vzeti. In kako se odločiti, katera so za vas in vašo družino najboljša? Prva stvar, na katero moramo biti pozorni, je okolje v katerem kokoši živijo in kje izlegajo jajca. Večina kokoši je celo življenje zaprta v manjše kletke, skupaj s še večimi kokošmi. In vsakič, ko vzamete najbolj poceni jajca in tista v akciji, ki so lahko tudi do trikrat cenejša od ostalih, dobro premislite. Kvaliteta hrane, ki so jo te kokoši uživale je krepko pod standardi in če ste si kdaj ogledali katerega izmed posnetkov, ki prikazuje kako izgledajo takšne kletke in kakšnega odnosa so kokoši v njih  deležne, potem res ne bi smeli takšnih jajc prodajati, kaj šele kupovati.

Katera jajca kupiti?

Kupite lahko tudi jajca, kjer piše da so proste reje. To pomeni, da imajo kokoši sicer več prostora, večinoma v kakšnem skednju ali ograjenem prostoru in jim je omogočen prehod na gibanje zunaj. Če pa se dejansko te kokoši zunaj tudi zadržujejo, pa žal ne moremo zagotovo trditi, saj se to žal premalo preverja. Najboljša jajca, so jajca tistih kokoši, ki so celi dan zunaj in si same iščejo hrano. Zvečer se vrnejo na vrt oz. drugo zavarovano območje, ki jih brani pred možimi plenilci, lisicami ipd. Vendar te kokoši, čez dan nimajo nobenih omejitev in niso hranjene oz. dohranjene s koruzo ali drugimi žiti. In ko vidite nekje oznako organsko, se ta oznaka nanaša na vrsto hrane, ki jo živali dobijo. Če ta hrana ne vsebuje pesticidov in drugih škodljivih kemikalij, je označena za organsko. Kar je dejansko vredu stvar. Najboljša kombinacija, ki jo lahko dobite so jajca kokoši, hranjena z organsko hrano, ki se prosto gibajo, brez kakršnih koli omejitev. Ta jajca so seveda dražja, pa vendar so več tudi vredna, naj vas ne zavede prva misel, da tako ali tako ni nobene razlike.

Kako preverimo kakovost jajc?

Jajca spadajo med najbolj stroškovno ugodne dobrine, če upoštevamo   dejstvo, da predstavljajo odličen vir beljakovin, ki jih je sploh mogoče dobiti. In kako lahko določimo kakvost jajc zgolj na prvi pogled, saj ne moremo ravno hoditi preverjati kmetij, od koder bi naj bila jajca? Obstaja zanimiv in ensotaven test, ki ga lahko naredite sami. Jajca dajte v veliko skledo, ki ste jo predhodno napolnili s hladno vodo. V kolikor lebdijo na vodi, so precej stara. Ko jajce strete na krožnik, se rumenjak svežega jajca drži skupaj, beljak pa je gost na sredi in bolj redek ob robovih jajca. Še en test, ki ga lahko poskusite je da jajce strete v vrelo vodo, tako boste dobili poširano jajce. Če jajce ostane skupaj je dobro, velika večina jajc, ki jih kupimo v supermarketih, pa se ob stiku z vodo, razleti na manjše delčke.

Prav tako mora biti rumenjak, čvrst in rumeno-oranžne barve, zaradi prisotnosti karotena v rumenjaku. To pomeni, da jajce vsebuje več v maščobi topnih vitaminov. V samem rumenjaku je tudi maščoba, ki vašemu telesu omogoča porabo več vitaminov, ki so topni v maščobi. Tisti, ki imate morda domače kokoši al kupujete jajca od koga, ki jih ima, lahko spomladi opazite, da rumenjaki postanejo skoraj čisto oranžne barve. Barva rumenjaka lahko skozi različen letni čas malce zbledi, je pa to odvisno tudi od vrste kokoši in pa tudi od starosti kokoši, ki so jajce izlegle. Vendar ena stvar zagotovo velja. Čvrst svetlo oranžen rumenjak je odličen pokazatelj dobrega jajca.

Jajca kot vir beljakovin

Tako kot govedina, so jajca odličen vir beljakovin in maščob, zato pozabite na stara prepričanja in ne mečite stran rumenjakov, temveč uživajte cela jajca.
Kar se tiče vsebnosti beljakovin so jajca, več kot odlična izbira. Obstaja več različnih načinov, kako testirati, kako dobro naše telo porabi določene beljakovine. Ti so: BV (biološka vrednost),PER (razmerje beljakovinske učinkovitosti) in PDCAAS(rezultat, kako dobro se beljakovine iz jajc prebavijo (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score)). Kar je pomemben podatek za vas je, da jajca oz. beljakovine prisotne v jajcih na teh testih dosegajo zelo visoke in dobre rezultate.



Kaj pa maščoba in holesterol?

Verjetno ste že kdaj slišali, da ni dobro uživati preveč jajc, saj slabo vplivajo na vaš holesterol in lahko povzročijo celo srčni napad? No temu NI tako.Res je, da vsebujejo holesterol, vendar ta zaužiti holesterol le malo vpliva na nivo našega holesterola v krvi. Nekaj o tem, kaj vpliva na nivo holesterola v krvi lahko najdete na posnetku, sicer pa je še mnogo pomembnih dejavnikov.

Jajca so za vas slaba, samo v primeru, da bi zaužili, žvrkljana jajca nekje v kakem odročnem kraju, kjer bi ta jajca oksidirala, zaradi predolgega stanja pod močno svetlobo. Če so jajca pripravljena na previsoki temperaturi lahko oksidira holesterol, ki je v jajcih prisoten. Samo pokvarjena jajca so slaba jajca, drugače pa se nikar ne izogibajte uživanju jajc.

Ker sem sam pristaš čim bolj naravnih virov v maščobi topnih vitaminov, so jajca najboljše kakovosti še kako pomembna. Takšna jajca vsebujejo od 4-6 krat več vitamina-D, saj so kokoši izpostavljene sončni svetlobi, skozi celo leto, še posebej pa v toplejših mesecih. Prav tako, ta jajca vsebujejo do tri krat več vitamina-E. Poleg tega, se v jajcih kokoši, ki se hranijo izključno s svojo naravno hrano in obenem prosto gibajo, nahaja do dvakrat več omega-3 maščobnih kislin (število se lahko povzpne celo do 20) in do sedemkrat več betakarotena. Ti izsledki so bili objavljeni na podlagi projekta iz leta 2007 v reviji 'Mother Earth News'. Jajca kokoši iz pašne ali proste reje (ta izraz je sicer malce dvomljiv, saj najdemo veliko oznak za jajca proste reje, ki pa to dejansko niso, zato res preverite, oz. naročajte jajca preko znancev), imajo res kar nekaj lastnosti, ki jih še kako ločijo od vseh preostalih. Omenil sem samo nekaj izmed teh. Tako kot npr. govedina pašne reje, tudi jajca proste reje, vedno najdejo prostor na jedilniku, razen v primeru, da se jih zasitite. Jajca na oko, poširana jajca, umešana jajca, na kakršenkoli način jih pripravite,  vedno so odlčna. Velike spremembe se začnejo z malimi stvarmi, zato nikar ne mislite, da ne bo nikakršne razlike, če boste spremenili zgolj eno stvar. Ponavadi je tako, da ena stvar za seboj potegne še kup drugih in če so te v vaše dobro še toliko bolje.

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Vitja Sikošek ; PICP coach, BIOSIGNATURE practiotioner level 2