Ali so žitarice v današnji prehrani res tako pomembne?

Danes nam mnogi priporočajo uživanje raznih žitaric, predvsem polnozrnatih, saj naj bi bile polne koristnih snovi, mineralov, vitaminov, vlaknin, itd. Skratka naj bi bil odlične za naše zdravje. Vendar so študije ter izkušnje tiste, katere pokažejo dejansko stanje.

  • Uživanje žitaric zmanjša vsebnost B-vitaminov v telesu. Nizka vsebnost B-vitaminov vodi do depresije, nizke ravni želodčne kisline, slabšega apetita, demenca, alzheimerjeve bolezni, motnje spanja, itd.
  • Visokokoncentriran fruktozni koruzni sirup je prodobljen iz žitaric. Uživanje VFKS vodi do debelosti, bolezni srca in ožilja ter sladkorne bolezni. VFKS lahko danes najdete v brezalkoholnih pijačah, kosmičih, v predelanih in pakiranih živilih (ketchup, sladoled, instant juhe, sadne skute in jogurti, solatni prelivi, omake za zrezke, sirupi proti kašlju, kosmiči, kruh, pecivo, marmelade, itd.) Rakave celice ljubijo VFKS. Največkrat se skriva v živilih pod imenom inulin, glukozno-fruktozni sirup, izo-glukoza, cikorija, sadna fruktoza, itd. Najdemo ga tudi v izdelkih, ki se reklamirajo za »BIO« in »Light«. 
  • Visoka raven inzulina, ki ga povzročajo žitarice so povezane z debelostjo, visokim krvnim tlakom, slabim razmerjem HDL/LDL holesterolom, povišanimi trigliceridi, sindromom X, kardiovaskularnimi boleznimi, kognitivnimi motnjami, boleznimi jeter, trebušne slinavke, rakom dojke in prostate ter rakom debelega črevesja.

Polnozrnata žitarice vsebujejo več vlaknin ampak...

Lektini v rastlinah delujejo kot obrambni sistem (v plodovih in semenih). Zato naredijo rastline neužite oziroma strupene in jo na ta način ščitijo pred zajedalci, glivami, žuželkami, ki bi jo radi zaužili. Med ta bitja spada tudi človek! Lektini so po definiciji glikoproteini oziroma beljakovine, ki se vežejo na ogljikove hidrate. Lektini se lahko vežejo na antigene OH v drobovju in imunskem sistemu. Lektini najdeni v žitaricah povzročajo strukturne spremembe v črevesni steni in posledično povzročajo nastanek slabih bakterij. Hrana ki se ne pravilno absorbira v črevesju je nato napadena kot tujek v telesu. Znano kot »leaky gut sindrom« (oslabljeno in poškodovano črevesje prepušča večje delce hrane, ki jih drugače ne bi smelo). S tem povzročajo porušeno ravnovesje v črevesni flori, poroznost črevesja, motnje v delovanju imunskega sistema, alergije na hrano, vnetja, itd.

Fitati, ki jih najdenmo v polnozrnatih žitih.

Več fitatov zaužijemo, manj cinka obdržimo. Cink je zelo pomemben mineral in med drugim  ga potrebujemo za raztrupljanje nevarnih substanc v prebavnem traktu. Fitati, ki se jih največ nahaja v predelani žitih (kruh, piškoti, krekerji...), imajo tudi negativen vpliv na kostno maso in povzročajo težave s prebavili.  Redno uživanje hrane bogate s fitati telesu izčrpava kalcij in fosfor ter povzroča slabo rast kosti, rahitičnost, nizko postavo, ozko čeljust in nenazadnje tudi zobno gnilobo predvsem pri otrocih. Pomanjkanje cinka ter železa vodita do slabokrvnosti in umske zaostalosti.    

  • V žitih prav tako najdemo gluten, ki ima veliko negativnih posledic. Več si lahko preberete:

http://www.vitja.si/content/poznate-resnico-o-polnozrnatih-%C5%BEivilih

http://www.vitja.si/content/kako-lahko-izvemo-%C4%8De-smo-preob%C4%8Dutljivi-na-gluten

  • Uživanje žitaric povzroča prekomerno poroizvodnjo E2 prostaglandinov, ki zavirajo sposobnost telsa za »izgorevanje« maščob.
  • Visok krvni sladkor povzroča zasvojenost. Pšenična, koruzna in ječmenova zrna vsebujejo opioidne snovi,  znane kot eksorfini. Eksorfini vplivajo na razpoloženje, podobno kot narkotiki in povzročajo zasvojenost. Imate kdaj željo po ogljikovih hidratih – po sladkem?

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, se pozanimati za ure treningov ali karkoli drugega, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Andrej Rantaša; strokovni sodelavec VITJA.SI