Kaj pomeni biti debeli suhec?

Skorajda vsaka četrta oseba v današnjem času ima veliko tveganje za nastanek sladkorne bolezni, srčno žilnih bolezni in težav z debelostjo, pa čeprav tega na prvi pogled morda ni videti. Z drugimi besedami... skoraj 25% ljudi sodi v opis “debeli suhec”, kar pomeni "suh-normalen" na prvi pogled, notranja slika telesa pa kaže drugače.

Na videz nelogična besedna zveza “debeli suhec” pomeni točno to, kar se sliši. Na prvi pogled oseba izgleda suha-normalno grajena po današnjih standardih, vendar je njeno telo prekomerno obloženo z maščobo. Maščoba, ki ni vidna se skriva okrog organov in navadno tudi okrog pasu. Ta maščoba je tudi bolj nevarna za vaše zdravje kot nekaj odvečnih kilogramov, ki so vidni s prostim očesom. Maščoba najverjetneje v tem primeru obdaja vaša jetra, ledvice in ostale organe. Takšna oseba ima premalo mišic in preveč maščobe. Izgled "debelega suhca" je navadno skedeč: Malo ali manj mišične mase (suhe okončine) in trebušček. Trebušček je večinoma napet, saj se večji del maščobe skriva pod steno trebušnih mišic, torej okoli notranjih organov.

Velika večina ljudi meni, da so tisti s prekomerno telesno težo bolni, tisti suhljate postave pa zdravi. Žal ni tako enostavno in ni zmeraj tako.

Čeprav se morda sliši neverjetno je za vaše zdravje potencialno dosti bolj nevarno, biti “debeli suhec”, kot pa "enakomerno obložen". Recimo, da greste enkrat letno k osebnemu zdravniku. Zdravnik opazi, da ste pretirano debeli. Takoj vas pošlje na odvzem krvi, izrazi skrb za sladkorno bolezen tipa II in vam svetuje, da izgubite nekaj odvečnih kilogramov. Če pridete k zdravniku in ste videti vitki, pa vas najverjetneje ne bo kar tako poslal na preiskave, saj bo sklepal, da je vse  vredu. Nevednost lahko privede do škodljivih posledic za vaše zdravje. Če spadate med vitke osebe z maščobo okrog organov imate ob morebitnemu nastanku sladkorne bolezni kar dvakrat večje tveganje za smrt, kot oseba s prekomerno težo, kateri je bila prav tako diagnosticirana sladkorna bolezen. Vitki ljudje s povišanim krvnim sladkorjem imajo več možnosti za srčne bolezni in prezgodnjo smrt.

Žal večina relativno vitkih nima večjih težav, sploh ne vedo in se ne zavedajo morebitnih skritih tveganj, dokler ne pride do razvoja hujše bolezni.

Primer:

Oseba z indeksom telesne teže 22, kar je povsem "normalno" in nima večjih težav z zdravjem, dobro prenaša uživanje kruha, testenin in sladkorja, se ne redi po standardih okolice..., si občasno privošči kakšen kozarec vina, gazirane pijače in hodi na sprehode (ne dela nikakršnih pretiranih vaj ali treningov z utežmi), na prvi pogled nima razloga za skrb. Po podrobnejših preiskavah pa se izkaže, da ima oseba povišan krvni sladkor, povišane trigliceride, nizek  HDL hoelsterol in povišan krvni pritisk. Pravtako se izkaže da ima povišano stopnjo vnetja v telesu.

Glavni krivec za večino povišanih faktorjev je navadno inzulin, to je hormon, ki v telesu "pospravlja" hrano v celice. Odvisno od posameznikove občutljivosti na inzulin pa je, ali bo telo iz hrane delalo zaloge v obliki maščob, ali jo bo porabilo za rast mišic in tvorbo energije. Poenostavljena razlaga. Zaradi povišanega inzulina in slabše občutljivosti na inzulin se odvečna maščoba shranjuje na področju trebuha, povišana raven inzulina pa dodatno vodi do hormonskih sprememb v telesu, zaradi katerih izgubljamo mišično maso. Obenem se v telesu povečuje stopnja vnetja, kar lahko privede do razvoja sladkorne bolezni tipa II, srčno žilnih bolezni, itd..., ne glede na to ali spadate med vitke ali prekomerno debele. Povišana raven vnetja slabo vpliva na nastanek mnogih zdravstvenih težav. Višja vrednost inzulina kot je potrebno, je zraven opisanega, zmeraj tudi povezana s slabo regulacijo sladkorja.

Kako veste ali spadate med osebe katerih težave smo opisali?

Če je imel kdo v družini sladkorno bolezen tipa II. ali težave s srcem že v zgodnji starosti, potem je tveganje za nastanek omenjenih težav, vsekakor večje. To so vse le subtilni znaki, zato je bolje kakor ugibati, iti na testiranje. Najbolje je, da opravite krvne preiskave, ki vam prikažejo bolj realno sliko stanja vašega telesa.

Priporočljivo je testirati:

  • krvni sladkor na tešče-priporočljiva vrednost pod 5 mmol/l
  • trigliceride-priporočljiva vrednost pod 1mmol/l
  • HDL-dober holesterol-priporočljiva vrednost nad 1,6 mmol/l
  • Krvni pritisk-idealno razmerje 120/80 mmHg
  • inzulin na tešče pod 5 mE/l
  • HbA1c pod 5,3%
  • Hs-CRP pod 1 mg/l

Zraven omenjenega, lahko opravite še dva testa za zgodnje odkrivanje slabše regulacije sladkorja in drugih faktorjev, preden se ti razvijejo v resnejše težave.

  • Prvi test meri krvni sladkor po zaužitju sladkorja. Izvaja se v dveh korakih. Najprej se preverijo vrednosti krvnega sladkorja na tešče, kasneje pa se izmerijo vrednosti krvnega sladkorja v eno in dvournih intervalih, po zaužitju 75 g sladkornega napitka (to sta približno dve gazirani pijači).  Krvni sladkor merimo pred testom, nato pa po eni in dveh urah.

Na kaj je treba biti pozoren:

  1. V kolikor sladkor po 120 minutah od zaužitja glukoze preseže vrednosti:
  2. kot 7,8 mmol/l…  že kaže na veliko tveganje za nastanek sladkorne bolezni
  3. kot 11 mmol/l … kaže na sladkorno bolezen tipa II.
  4. Idelana vrednost glukoze v kolikor želite narediti čim več za vaše zdravje pa je po 120 minutah naslednja:
  5. glukoza v krvi pod 6,7 mmol/l
  • Drugi test je merjenje vrednosti inzulina na tešče, kjer naj bi bila vrednost pod 10, še bolje 5 in ne bi smela preseči 25 ali 30 enot tudi po sladki pijači. Veliko ljudi s sladkorno boleznijo in tistih, katerim se maščoba prekomerno nabira okrog organov imajo vrednost inzulina mnogokrat 50, 100, ali tudi do 200 mE/l.

Obvladovanje sindroma “debelega suhca” s pomočjo naslednjih strategij:

Da zmanjšate tveganje za nastanek sladkorne bolezni, težave s krvnim sladkorjem in inzulinom morate oba, tako krvni sladkor, kot inzulin imeti pod nadzorom. Poskrbeti morate, da so vrednosti obeh v mejah normale. Naslednje strategije zmeraj koristijo in pomagajo:

  • Izločite iz prehrane ves predelani sladkor. Še vedno pojemo ogromne količine sladkorja in moke, ki se prav tako pretvori v sladkor zelo hitro. Ves ta zaužiti sladkor zruši delovanje metabolizma, požene vrednosti inzulina v višave in povzroča škodo telesu.
  • Uživajte več maščob.  Zdrava maščoba bo pregnala željo po sladkem. Olivno olje, avokado, kokosovo maslo, maščoba iz rib in meso pašne reje vsebujejo dobre maščobe, ki pomagajo uravnavati raven inzulina, ostale hormone in so odlični za vaše zdravje.
  • Povečajte vnos vlaknin v prehrani. Uživajte veliko zelenjave, stročnic, oreščkov, semen in sadja, ki vsebuje manj sladkorja (npr. jagodičevje).
  • Redno trenirajte. Visoko intenzivna vadba in trening za moč sta v večini primerov idealna za gradnjo mišic in uravnavanje krvnega sladkorja.
  • Pazite na vnos odvečnih kalorij z nepotrebnimi pijačami. Energijske pijače, sadni sokovi in alkoholne pijače so tiste, ki se jim raje izognite saj so polne sladkorja.
  • Izogibajte se umetnim sladilom. So polna škodljivih snovi in nepotrebna.
  • Poskrbite za zadosten spanec. Pomanjkanje spanca vpliva na delovanje vašega metabolizma in poveča željo po sladkem in ogljikovih hidratih.  Privoščite si približno 7-8 ur dobrega spanca dnevno.

Pri dodatkih bodite preudarni.

Nekateri prehranski dodatki pomagajo vzdrževati optimalno raven sladkorja, za dobro delovanje vašega metabolizma. Nekaj nujno potrebnih hranil dobimo s pomočjo zdrave prehrane. Ker pa je vse težje dobiti zdravo hrano bogato s hranili in minerali v zadostni količini, je uporaba dodatkov vsekakor smotrna.

Od prehranskih dopolnil priporočam naslednje osnovne dodatke, pri katerih bodimo zmeraj pozorni na kakovost:


Ti dodatki  predstavljajo neko osnovo, ki je dobra za vse. Od vsakega posameznika je seveda odvisno, kaj mu odgovarja in kaj njegovo telo potrebuje.

Paket, ki sem ga pripravil in v katerega je vključenih osnovnih pet dodatkov se dobi po ugodnejši ceni kot posamezni artikli. Imenoval sem ga paket OSNOVNIH 5.

Če že nekaj časa niste obiskali zdravnika, potem ob prvi priložnosti to storite in povprašajte za teste omenjene v  članku. Tudi če se dobro počutite in menite, da nimate večjih težav, nič ne škodi, če pogledate pod “pokrov svojega motorja”. 

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Vitja Sikošek ; PICP coach, BIOSIGNATURE practiotioner level 2