Kako pozitivno vplivati na svoje gene?

Saj ste verjetno že slišali znan rek, ki pravi, da si kar ješ, kar seveda drži, verjetno pa niste slišali, da vas določajo tudi tisti in tisto, s katerim ste obkroženi v enaki meri, kot to kar daste v svoje telo?

Ste vedeli, da vaše okolje vpliva na vaše gene? Ne glede na to, kar vam je bilo dano ob rojstvu, se to do neke mere z vplivi iz okolja, lahko spremeni. Veda, ki  se ukvarja s proučevanjem tega se imenuje epigeneza.

Razne nedavne epigenetske raziskave kažejo, da okolje lahko vpliva celo na spremembo vaših genov in tako posledično spreminja vaše telo. Resda se sliši precej radikalno in neverjetno, obenem pa je to odlična novica za vse nas. Zakaj? To pomeni, da imamo več vpliva in kontrole nad našim telesom kot smo doslej mislili. Verjamem, da je marsikdo izmed nas še vedno skeptičen a najnovejši izsledki raziskav kažejo, da lahko do neke meje kontroliramo naše gene.

In kaj to pomeni za vas?

To pomeni, da v kolikor je za vašo družino npr. veljalo, da ste nagnjeni k prekomerni teži, kot tudi nekaterim drugim zdravstvenim težavam, lahko to delno spremenite. Niste 100% določeni in obsojeni na posledice genetike, značilne za vašo družino. Moč za spremembo je v vaših rokah in v vaši volji.

Seveda pa nikakor ne smete podcenjevati moči in vpliva okolja, tako primarnega kot sekundarnega.

Nekaj stvari, ki vam pomagajo optimizirati vaše primarno okolje:

  • Izločite ali vsaj minimizirajte predelano hrano, ki vsebuje raznorazne kemične dodatke (konzervansi in barvila).
  • Izločite ali omejite vnos predelanih sladkorjev na minimum. Predelan sladkor slabo vpliva na delovanje vaših jeter in po nepotrebnem zvišuje nivo inzulina.
  • Izločite ali prav tako poskušajte čim bolj zmanjšati trans maščobe, ki škodijo vašemu telesu.
  • Poskušajte tudi čim bolj izločiti izpostavljenost kemikalijam kot npr.BPA (plastične flaške in ostala plastika v kateri se nahaja hrana), saj izločajo kemikalije podobne estrogenu (ta kemikalija povečuje tveganje za nastanek raka na dojkah).
  • Jejte čim bolj nepredelano hrano organskega izvora, saj se le tako čim bolj izognete vsem umetnim hormonom, antibiotikom, herbicidom, pesticidom in fungicidom.
  • Poskrbite, da bo vaša prehrana vsebovala pravo razmerje makrohranil: beljakovin, ogljikovih hidratov in maščob. Zadnje čase je najbolj na udaru dieta z zmanjšanim vnosom ogljikovih hidratov, kjer je poudarek na kvalitetnih beljakovinah in zdravih maščobah ter ogljikovih hidratih večinoma iz zelenjave in sadja skoraj brez stročnic in žitaric.
  • Če ne dobite dovolj hranil s pomočjo hrane je smiselno svoji prehrani dodati kvalitetne vitamine, minerale in druga esencialna hranila.

Kar pa se tiče vašega zunanjega-sekundarnega okolja, je seveda malce bolj zapleteno, deloma zaradi tega, ker nimate vpliva na čisto vsako stvar v svojem okolju in življenju. Kje živite npr. ima lahko zelo velik vpliv na vaše zdravje in telo, vendar to žal ne gre tako zlahka spremeniti.

Drugi velik faktor je vaše delovno okolje, kjer preživite večino časa čez teden. Če imate srečo je vaše delovno okolje dobro in pozitivno, verjamem pa da se veliko ljudi na svojem delovnem mestu srečuje s stresnimi situacijami, negativnim okoljem in pritiski iz dneva v dan. Vse to pa na nas in naše telo vpliva zelo slabo. Naša telesa so resda narejena tako, da se lahko kosamo s stresnimi situacijami, težava nastane ob daljši in nenehni izpostavljenosti stresu, negativizmu, saj to vpliva na pretirano proizvodnjo kortizola. Preveč stresa lahko poslabša odzivnost našega imunskega sistema, delovanje ščitnice in poskrbi, da se nam na trebuhu nabira odvečna maščoba, ki jo ne glede na to kako dobro jemo in telovadimo, zelo težko odpravimo.

To je samo nekaj primerov, na katere resda ne moremo popolnoma vplivati, obstaja pa veliko stvari, ki jih lahko nadzorujemo in imajo ogromen in pozitiven učinek na vaše zdravje in telo.

Okrepite vaš podporni sistem

Zelo pomemben zunanji dejavnik, ki močno vpliva na vaše zdravje je vaš podporni sistem. S tem mislim na družino, prijatelje, partnerja in druge družbene dejavnike, ki lahko zelo veliko pripomorejo k vašemu zdravju. V vseh teh letih na fitnesu sem bil priča prenekateri zgodbi uspeha in zadovoljstva z dosego zastavljenih ciljev. In če moram izbrati en dejavnik, ki v veliki meri odloča o tem ali je posameznik uspešen pri doseganju svojih ciljev glede zdravja in vadbe, je to podpora.

Morda se vam zdi to zanemarljiv dejavnik v primerjavi s pravilno vadbo, vendar temu ni tako. Vsi se vedno osredotočamo na velike stvari in tiste neoprijemljive stvari jemljemo kot samoumevne, vendar so te neoprijemljive malenkosti tiste, ki odločajo o uspehu ali neuspehu.

Zatorej sploh ni tako nepredstavljivo, da imajo zunanji dejavniki velik vpliv na vaše gene in da je mogoče izboljšati izraženost nekaterih genov na poti do bolj zdravega in fit telesa. Če se morda spomnite iz enega prejšnjih člankov, lahko npr. začasno pomanjkanje spanca vpliva in deaktivira do 700 genov, ki so sestavni del večjih metabolnih procesov v telesu.

Da ne bo pomote, kljub spodbudnemu okolju in pozitivni naravnanosti, ne moremo ravno spremeniti svojih genov, vendar pa lahko marsikdaj dosežemo precej več, kot bi si mislili in kot bi nam drugi pripisali. Vsi smo zmožni velikih stvari, še posebej kadar imamo okrog sebe ljudi, ki nas podpirajo in nas spodbujajo in nam iz srca privoščijo. Zapomnite si, da morate najprej biti sami zadovoljni in nato to privoščiti še drugim. Zavist in negativizem vas bosta odpeljala kar nekaj korakov stran od uspeha in osebnega zadovoljstva.

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, se pozanimati za ure treningov ali karkoli drugega, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Vitja Sikošek