Kako učinkovito porabljate maščobo?

Leptin, ne tako poznan in relativno kratek čas nazaj odkrit hormon pomaga pri reguliranju telesne teže, saj lahko z njegovo pomočjo zaužijemo manj hrane in bolje izkoristimo energijo, ki jo potrebujemo za vsakodnevne aktivnosti.

Leptin je zelo močan in vpliven hormon, ki nastaja v maščobnih celicah.

Znanost pravi, da je leptin najmočnejši regulator našega metabolizma, ki našim možganom pošilja dražljaje, ki jih nato naše telo razume lahko kot lakoto, potrebo oz. željo po hrani ali shranjevanju odvečne maščobe. Če poenostavimo je leptin tisti, s pomočjo katerega maščobne celice sporočajo našim možganom, koliko energije še imamo na razpolago v našem telesu in kar je še pomembneje, kaj se s to energijo dogaja.

Najbolj zaželeno bi seveda  bilo, da ob pridobivanju teže, izločite več leptina iz svojih maščobnih celic. To bi vaši možgani razumeli kot sporočilo, da je zalog maščobe v telesu dovolj, kar bi posledično zmanjšalo vaš apetit, vaši možgani pa bi v telo poslali dražljaje, ki bi odvečno maščobo bolj učinkovito porabljali.

Žal ni tako enostavno.

Veliko ljudi je na leptin razvilo odpornost do te mere, da ne glede na to koliko leptina se tvori iz vaših maščobnih celic, možgani tega ne zaznajo. In zaradi tega je najbolj pogosta slika v vaših možganih občutek lakote in stradanja, zaradi česar kasneje pojeste več kot potrebujete. Čez čas se odločite za eno izmed neštetih neprimernih diet in začnete stradati in zaužijete vedno manj kalorij, vaš apetit pa postane vaš sovražnik in kaj kmalu pride do mnogim poznanega scenarija, ko se vsak košček zaužite hrane, obdrži na vam najmanj ljubem mestu, največkrat okrog trebuha.

In dokler ne izboljšate odzivnost svojega telesa na leptin, tako dolgo ne boste mogli izgubiti odvečne teže, kaj šele tistega zadnjega obročka okrog trebuha.

Optimalna raven hormona leptina v telesu

Vaš cilj naj bo raven vašega leptina okrog srednje referenčne vrednosti, vendar pazite, da leptin ne bo prenizek.  Kot pri vsaki stvari, je ravnovesje ključnega pomena in leptin, ki je prenizek po nekaterih raziskavah povezujejo z demenco in Alzheimerjevo boleznijo.

V kolikor je se vrednost vašega leptina nagiba proti zgornji meji, to kaže na neravnovesje v telesu, ki ni ravno odraz optimalnega zdravja.

Raven leptina lahko izmerite s pomočjo krvnega testa. V kolikor je vrednost leptina v krvi nad zgornjo mejo imate večje možnosti za hitrejše pridobivanje odvečnih kilogramov, hitrejše staranje tkiv, neplodnost, sladkorno bolezen in večjo možnost za srčno žilne bolezni. Kot sem omenil že prej, slaba odzivnost na leptin ne deluje blagodejno na vaše maščobne celice okrog trebuha in naj bi celo povečala tveganje za nastanek raka.

Če ne spimo dovolj in če smo preveč izpostavljeni stresu, čemur se je danes skorajda nemogoče izogniti, se raven leptina v krvi lahko še dodatno prekomerno poviša.

Povezava s ščitnico

Če imate težave z izgubljanjem odvečnih kilogramov, je vsekakor priporočljivo, da preverite raven leptina v krvi. Ni dobro če je previsok, prav tako ni dobro, da je prenizek. Če obenem preverite svoje ščitnične hormone, lahko v primeru, da je nivo leptina nad zgornjo mejo, opazite tudi nižje vrednosti hormona T3 (najbolj aktiven ščitnični hormon) in povišan hormon reverzni T3 (RT3). To razmerje ni v prid tistim, ki se trudijo izgubiti kakšen dodaten kilogram. Paziti morate tudi v kolikor jemljete zdravila za ščitnico, sploh če je nivo vašega leptina v krvi povišan, saj reverzni T3 povzroča, da se hormon T4 (tiroksin) slabše pretvarja v T3.

In rešitev?

V kolikor se držite tipične zahodnjaške prehrane, torej z veliko predelane hrane, veliko slabih maščob in veliko sladkorja, se vaša odzivnost oz. odpornost na leptin znižuje. Rešitev je seveda prehrana, ki vsebuje veliko zdravih maščob, vlaknin, zelenjave in pa uravnavanje krvnega sladkorja. Paziti morate, da uživate kombinacijo hrane, ki ne povzroča prevelikih nihanj krvnega sladkorja. Najboljši recept je veliko zdravih maščob, kakovostnega mesa, veliko zelenjave in omejitev sladkorja ter žit (teh tudi iz vidika intoleranc in draženja črevesja ne priporočam).

Za popoln pregled in oceno ščitnice, kot tudi leptina, vam priporočam da se posvetujete z zdravnikom in praktikantom funkcionalne medicine.

  • *Leptin: hormon, ki ga izločajo maščobne celice. Narekuje, koliko maščobe se shrani okoli organov in pod kožo.
  • *T3: ščitnični hormon, trijodtironin
  • *Reverzni T3: RT3 ščitnični hormon
  • *T4: ščitnični hormon tiroksin

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Vitja Sikošek ; PICP coach, BIOSIGNATURE practiotioner level 2

Reference:

  • Kozlowska, Rosolowska-Huszcz. Leptin, thyrotropin, and thyroid hormones in obese/overweight women before and after two levels of energy deficit.Endocrine. 2004 Jul;24(2):147-53.
  • Hsieh CJ1, Wang PW, Wang ST, Liu RT, Tung SC, Chien WY, Lu YC, Chen JF, Chen CH, Kuo MC.Serum leptin concentrations of patients with sequential thyroid function changes. Clin Endocrinol (Oxf). 2002 Jul;57(1):29-34
  • Ríos, Cisternas, Arrese, Barja. Is Alzheimer's disease related to metabolic syndrome? A Wnt signaling conundrum.Prog Neurobiol. 2014 Jul