Poznate prikrit, a zelo pomemben vzrok nabiranja maščobe na trebuhu?

Številni ljudje so mnenja, da je glukozno-fruktozni sirup boljši za zdravje kakor navaden sladkor, vendar temu ni tako. Glukozno-fruktozni sirup vsebuje dva osnovna monosaharida, in sicer fruktozo in glukozo, ki se po biološki sestavi ne moreta enačiti s saharozo (navadnim sladkorjem), saj le-ta vsebuje glikozidno vez, katere naloga je, da povezuje fruktozo in glukozo skupaj ter upočasnjuje njuno razgradnjo.

Več fruktoze kot je hrana vsebuje, slabše je za vaše zdravje. Kot je standardno priporočilo, vam tudi jaz svetujem, da ne zaužijete več kakor 25 gramov fruktoze dnevno če ste aktivni športnik. Če imate težave z maščobami v krvi ali želite izgubiti maščobo, pa omejite vnos fruktoze celo pod 10g dnevno. V skupen vnos fruktoze je zajet celoten vnos fruktoze iz vseh virov, od sadja do sladkih pijač ali sladic.

Koliko je 15g fruktoze?

15 gramov fruktoze ni veliko – to sta dve banani, 1/3 skodelice rozin ali dva dateljna. Zapomnite si: navadna pločevinka sladkega soka, vsebuje kar 40 gramov sladkorja in vsaj polovico tega predstavlja fruktoza, kar pomeni, da že samo ena popita pločevinka takšne pijače, presega vaš priporočen dnevni vnos fruktoze. Eden izmed najhujših virov glikacijske fruktoze pa so »dietne čokoladice«, ki vsebujejo visoko vsebnost glukozno-fruktoznega sirupa.

Fruktozo presnavljajo jetra. Če je vaša prehrana tipično zahodnjaška in zaužijete velike količine fruktoze, je končni rezultat to, da fruktoza zastruplja in poškoduje jetra na enak način, kot jih uničuje alkohol in druge toksične substance. Prav tako kot alkohol, je tudi fruktoza kmalu pretvorjena v maščobe in se neposredno shranjuje v maščobne celice, kar vodi do nepravilnega delovanja mitohondrijev, s tem pa do prekomerne teže in bolezni povezanih z debelostjo.

Sadje je odlično živilo, ki je polno hranilnih snovi, vendar vsebuje veliko fruktoze. Če zaužijemo preveliko količino fruktoze, lahko to vpliva tudi na delovanje ščitnice, upočasni presnovo in negativno vpliva na sestavo telesa. Raziskave so pokazale, da prevelika količina fruktoze zmanjša ATP v jetrih, kar vpliva na količino ščitničnega hormona negativno in posledično upočasnjuje izgubo maščobe.

Kakšno škodo povzroči prevelika količina fruktoze v telesu?

Prevelika količina fruktoze tudi povečuje glikacijo. Glikacija je navzkrižno povezovanje beljakovin in molekul DNK, ki je povzročeno z aldehidi v sladkorju. Le-ti reagirajo z aminokislinami v beljakovinskih molekulah in ustvarjajo vezi naprednih glikozilacijskih končnih produktov. Če želite videti beljakovinsko navzkrižno povezovanje, prerežite jabolko  in glejte, kako bo porjavela.

Zakaj je najslabši glikacijski predstavnik fruktoza? Zato ker s svojo presnovo zelo obremenjuje jetra in se neposredno pretvarja v maščobo. Pomeni, da sladkor v obliki fruktoze ne pride do mišičnih celic kakor glukoza s pomočjo inzulina, ampak "plava" po telesu dokler se ne pretvori v jetrih in medtem povzroča hude poškodbe celotnega metabolizma. Nutricionist Robert Crayhon je karikiral fruktozo in rekel: »Fruktoza je kot gost, ki noče iti domov, ko je zabave konec«. 

Če želite izmeriti stopnjo glikacije v vašem telesu, prosite vašega zdravnika naj vam izmeri nivo glikohemoglobina v krvi. (HBA1c) in sodeč po zadnjih raziskavah v VB, boste s tem izvedeli mnogo več o stanju in zdravju vašega telesa kakor samo npr. stopnja holesterola v krvi, pritsk ali BMI (body mass index).

Ena izmed zanimivih študij na tem področju je raziskovala, kakšen vpliv ima dieta z visoko vsebnostjo fruktoze na metabolizem in rezultate primerjala z dieto z visoko vsebnostjo glukoze. Po desetih tednih je skupina s fruktozno dieto pokazala signifikantne spremembe. Zvišala se jim je raven holesterola, ter zmanjšala občutljivost celic na inzulin. V primerjavi z drugo skupino so tudi pridobili veliko več maščobnih oblog, predvsem na predelu trebuha. Nadaljnje raziskave so pokazale, da prekomerno uživanje fruktoze povzroči moteno delovanje celic in zraven negativnega vpliva na sestavo telesa, tudi pospešuje staranje, povzroča vaskularno degeneracijo (propadanje ožilja)  in celo vpliva na razvoj sladkorne bolezni.  

Tako imamo dokaz, da obrok po vadbi, ki vsebuje glukozo, kot vir ogljikovih hidratov, povzroči večjo oksidacijo maščob in ugodnejši odziv metabolizma, kot pa če bi zaužili fruktozo. V študiji so tudi ugotovili, da dolgotrajni visok vnos fruktoze vpliva na staranje kože in kosti, ker vpliva na DNK in poškoduje kolagen v tkivu. Vse to nakazuje, kako škodljiva je  prevelika količina zaužite fruktoze na zdravje in pričakovano življenjsko dobo.

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Vitja Sikošek ; PICP coach, BIOSIGNATURE practiotioner level 2