Tudi kava, maslo in jajca so "super živila", zakaj?

Velikokrat smo že slišali za hrano poimenovano »super hrana« ali »super živila«, vendar večina teh seznamov ni bila dolgo ali pa nikoli posodobljena. Kaj pripomore k razvrščanju hrane da je »super«? Nekateri se bodo strinjali, da je ta izraz bil razvit predvsem marketinško. S tem bi lahko določeno podjetje pokazalo, da je njihov izdelek boljši od konkurenčnih.  

Super živila so dejansko živila, ki vsebujejo veliko hranljivih snovi ter so koristna za naše zdravje in dobro počutje. Če gremo korak dlje, lahko rečemo, da so super živila hrana, ki nam daje življenjsko moč, vpliva na dobro počutje in pomaga da se lažje spopadamoz vsakodnevnimi opravili. Konec koncev, je to naš vsakdanji cilj.

Pa si poglejmo katera živila lahko uvrstimo na seznam »super živil« ter jih lahko uživamo dejansko vsak dan.

Kava

Kavo nas večina uživa vsak dan in verjeli ali ne, kava ima resnično pozitivne učinke na naše zdravje. Kava je dejansko ena izmed najboljših antioksidantov, ki jih lahko dodate k prehrani. Kava vsebuje kofein, ki je super za pospešitev našega metabolizma ter pripomore do večje porabe maščobe. Vsebuje tudi določeno količino vitaminov (predvsem b-vitamine) in mineralov (kalij in magnezij).

Z višjo stopnjo presnove ne bomo samo izgubljali odvečne teže, ampak bomo porabljali več energije, kar pomeni, da lahko dejansko uživamo več hrane.

Kofein v kavi vpliva blagodejno tudi  na naše počutje. Dokazano je,da kadar ga uživamo pred vadbo,  povečuje športno zmogljivost. Po zadnjih študijah naj bi kava prav tako preprečevala nastanek sladkorne bolezni tipa 2, alzheimerjeve bolezni ter raka na jetrih.

Iz izkušenj je lahko kava tudi dvorezen meč. Navsezadnje je kava poživilo, zato jo je treba uživati pravilno. Idealno je, da uživate 1 do 2 skodelici na dan. Najbolje je, da jo užijete zjutraj in pred vadbo (za boljšo zmogljivost in kurjenje maščobe). Danes kofein vsebuje večina fat-burnerjev ter »pre-workout« preparatov. Če želite privarčevati še kakšen evro, je pametno, da raje posežete po kavi.

Če ste preobčutljivi na kofein je najbolje, da ne uživate kave po 2. uri popoldan. S tem boste znižali večino tolerance na kofein in želi največ koristi, ki jih kava ponuja.

Nenazadnje pa je najbolj pomemben dejavnik sama kvaliteta kave, saj gre za eno od najbolj škropljenih poljščin. Zato je najbolje, da posegate po ekološko pridelani kavi.

Bio maslo

V preteklosti je maslo veljalo za nekaj nezdravega, zaradi svoje visoke vsebnosti nasičenih maščob. Posledično so ga raje zamenjali z rastlinskimi olji, katera naj bi veljala za bolj zdrava.

Danes velja maslo za zelo hranljivo hranilo, saj vsebuje obilo maščobno topnih vitaminov. Tudi nedavne študije so pokazale, da ne obstaja povezava med nasičenimi maščobami in boleznimi srca in ožilja.

Ključna stvar na katero je potrebno biti pozoren je, da maslo prihaja od goveda, ki ga krmijo s travo in ne hormoni in raznimi drugimi dodatki.To zagotavlja vir visoko kakovostne maščobe kot je konjugirana linolejna kislina (CLA). CLA pospešuje presnovo ter posledično pomaga pri izgubi maščobnih oblog. Maslo iz pašne reje goveda vsebuje tudi več maščobno topnih vitaminov, predvsem vitamina K2, ki je povezan z preprečevanjem številnih bolezni.

Še zadnji razlog zakaj je bio maslo tako dobro; maslo doda jedem dober okus, kar je zelo pomembno sploh kadar smo na raznih dietah in se nam vsa hrana zdi enolična in brez okusa.

Kokosovo olje

Kokosovo olje je prav tako vir nasičenih maščobnih kislin in ga lahko uvrstimo na listo super živil. Kokosovo olje je super nadomestilo jedilnega olja, saj vsebuje okrog 90% nasičenih maščob in je zelo stabilno pri visokih temperaturah. Kokosovo olje vsebuje tudi srednje verižne trigliceride (MCT), ki so koristni za energijo telesu in možganom. Te maščobne kisline se ne prebavijo v želodcu,  ampak potujejo direktno v jetra, kjer se pretvorijo v ketonska telesa. To je lahko zelo koristno, saj lahko spodbudi naše telo k učinkovitejši porabi maščob za energijo, v primerjavi z drugimi maščobami. Kokosovo olje je prav tako antibakterijsko, saj nas ščiti pred mnogimi okužbami in virusi, zaradi vsebnosti lavrinske kisline. Kokosovo olje lahko uporabljate pri vsakodnevnem kuhanju. Kot odlično super živilo, ga lahko dodate tudi k vaši kavi. S tem boste pospešili izgorevanje maščob in dali telesu energijo. Prav tako boste vnesli ogromno količino antioksidantov.

Jajca

Najpogostejše vprašanje se glasi, koliko rumenjakov lahko uživam. Odgovor je vedno enak. Vse.

Jajca so dolga leta veljala za hrano, ki naj bi povzročala srčne bolezni zaradi visoke vsebnosti holesterola. Danes študije govorijo, da vsebnost holesterola v jajcih nima velikega vpliva na holesterol v krvi. Dejansko se lahko zgodi ravno nasprotno, saj pri uživanju celih jajc izboljšamo dober holesterol (HDL) proti slabemu holesterolu (LDL).

Odličen zajtrk so cela jajca. Visoka vsebnost maščob zagotavlja telesu dolg vir energije ter nas tudi dodobra nasitijo. Jajca vsebujejo zadostno količino beljakovin, ki nam služijo za grajenje mišic. Ker ne vsebujejo skoraj nič ogljikovih hidratov pripomorejo k temu, da naše  telo postane boljše porablja maščobo za energijo. Vsebujejo tudi ogromno vitaminov, mineralov ter antioksidantov, ki jih najdemo v rumenjaku. Zato je zelo koristno, da se rumenjakom ne odpovedujemo.

Kot za vsa ostala super živila, je tudi za jajca pomembno, da prihajajo od kokoši proste reje in da vsebujejo omega-3 maščobe. Kakovost jajc prepoznate tudi po temno oranžni barvi rumenjakov.

Zaključek:

Vsa našteta živila so bila nekdaj na listi »prepovedanih živil«.  Danes na srečo temu več ni tako. Morda bi bilo danes zdravstveno stanje večine v družbi precej drugačno, če se ne bi izogibali ravno stvarem, ki so sedaj priporočene. In pa kot vedno, nobena skrajnost ni dobra in zdrava za vaše telo, zato vedno opazujte odziv svojega telesa.

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, se pozanimati za ure treningov ali karkoli drugega, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Andrej Rantaša; strokovni sodelavec VITJA.SI