Zakaj nizek vnos OH pospeši izgubo maščobe?



Kadar govorimo o nizko-hidratnih dietah, imamo večinoma v mislih visoko beljakovinske diete, katere naj ne bi vsebovale velike količine ogljikovih hidratov.

Kako se počutimo na dieti?

Veliko ljudi zagovarja  takšen način prehranjevanja, medtem ko drugi takšnemu načinu prehranjevanja nasprotujejo. To seveda ni nič takšnega, saj je vsako človeško telo specifično in kar je odlično za nekoga, še ne pomeni, da bo dobro za nekoga drugega. Nekateri se odlično počutijo pri visokem vnosu OH in lahko pri tem vzdržujejo nizek odstotek maščobe na telesu, drugi se pri dietah z visokim vnosom OH počutijo slabo in utrujeno, kar se odraža tudi na hitrejšem nabiranju odvečnih kilogramov. Zakaj je temu tako, je odvisno od večih faktorjev. Dva ključna faktorja, pri tem sta genska predispozicija tolerance na ogljikove hidrate ter  življenjski slog, oziroma način prehranjevanja. Ta dva faktorja vplivata na občutljivost vašega telesa na inzulin, kar ima ključno vlogo pri kopičenju maščobe.
Seveda pa se za kvalitetno preoblikovanje telesa, ni potrebno popolnoma izogibati ogljikovim hidratom. Potrebno je le paziti, da je glavni vir OH predvsem iz zelenjave (zelena zelenjava, zelenjava iz družine križnic). Postopoma pa lahko vključimo tudi sadje, predvsem jagodičevje, saj vsebuje manj sladkorja.
Če je vaš cilj izguba maščobe, so nizko-hidratne diete najboljši izbor. Ključno vlogo pri tem igra nizek in konstanten nivo sladkorja v krvi.

Kako deluje dieta z nizkim vnosom OH

Kadar naše telo proizvaja keteholamin, rastni hormon, glukagon in testosteron, se v telesu sprošča cAMP (ciklični adenozin monofosfat) skozi encimsko reakcijo ATPja. Z aktivacijo cAMP se aktivira protein kinaza, ki sproži reakcijo lipaze. Lipaza pa pomaga razgraditi maščobe in s tem sproži lipolizo oz. "kurjenje" maščobe.
V jetrih je aktivacija cAMPa povezana s sproščanjem glukagona. V mišicah pa aktivacijo posreduje kateholamin. Med njima obstaja tudi, navzkrižna povezava.
Pod vplivom tega, nastane okolje v katerem se lahko 'igramo' z izgubo maščobe. Ker želi naše telo predelane trigleceride večinoma shranjevati v maščobno tkivo preko asimilacije v jetrih, lahko vplivamo na količino lipogeneze s pomočjo upravljanja glukagona.

Kako to storimo?

Kot smo dejali zgoraj, enostavno držimo nizek nivo krvnega sladkorja. To dosežemo z zmernim vnosom maščob ter nizkim vnosom ogljikovih hidratov.
Pri treningu je pomembno, da povečamo nivo kateholaminov. To dosežemo, kadar smo na dieti z nizko vsebnostjo OH. Posledica tega je, da med treningom povečamo odziv telesa na hormone, ti pa igrajo pomembno vlogo pri "kujrenju" maščobe.
Prav tako je dobro vedeti, da telo pretvarja glicerol, ki se sprošča, v glikogen za energijo.  Energija je tako potrebna za izdelavo ketonov.  Dolgotrajna izpostavljenost  ketogenim dietam vpliva na upočasnitev metabolizma, zaradi upočasnjenega delovanja ščitnice skozi nizko proizvodnjo oksaloacetata in njegovih energetskih rezerv, ki so posledica nizkega vnosa OH. Zato je zelo pomembno, da periodično vključujemo in povečujemo OH.
Nizko-hidratne diete so odličen izbor, kadar je vaša prioriteta izguba maščobe. Kadar gre za izboljšanje  rezultatov v športu, je pomembno, da se zavedamo, da oksaloacetat narekuje količino proizvodnje ATPja z mitohondrijsko aktivacijo ATP preko glikolize, glukolize ter glukogeneze. Zato je za našo maksimalno zmogljivost, potrebna glukoza v krvi (vnos OH).  

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, se pozanimati za ure treningov ali karkoli drugega, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Andrej Rantaša; strokovni sodelavec VITJA.SI

  • Glukagon je polipeptidni hormon, ki sodelujev presnovi ogljikovih hidratov pri živalih. Izloča ga trebušna slinavka ob zmanjšanju količine sladkorja v krvi (hipoglikemiji). Učinkuje tako, da v jetrih pospešuje pretvorbo zalog glikogena v glukozo in njeno izločanje v kri.
  • Oksaloacetat- je ključna sestavina v procesih celične presnove in predstavlja substrat ali intermediat pri tako osnovnih procesih, kot so glikoliza, glikoneogeneza in ciklus citronske kisline .
  • Adenozin-5'-trifosfat (ATP) je večnamenska molekula, uporabljena v celici kot koencim. Pogosto jo imenujemo tudi »molekularna valuta« znotrajceličnega prenosa energije.
  • Lipáze so encimi (kvasine), ki hidrolizirajo estre, predvsem trigliceride, v maščobne kisline ter digliceride, monogliceride in glicerol. Lipaze razgrajujejo maščobe v zaužiti hrani v želodcu, dvanajstniku in tankem črevesu. Najpomembnejša je lipaza trebušne slinavke (pankreasna lipaza), ki za aktivacijo potrebuje soli žolčnih kislin.