Zakaj večje mišice ne pomenijo zmeraj tudi večje moči?

Zmotno je prepričanje, da nekdo z malo mišične mase ne more biti močnejši od nekoga z veliko mišične mase. To največkrat vidimo, kadar primerjamo bodybuilderje, ki niso najmočnejši in najhitrejši z olimpijskimi dvigovalci uteži ter drugimi športniki. Večinoma so slednji veliko močnejši in hitrejši, ampak ne največji.

Zakaj je tako?

Razlika je v metodah treniranja oziroma v vrsti hipertrofije (povečanju mišične mase). Poznamo dve vrsti hipertrofije: Sarkoplazemska hipertrofija in Miofibrilarna hipertrofija.

Sarkoplazemska hipertrofija

Kadar treniramo za pridobivanje mišične mase še ne pomeni, da s tem povečamo tudi moč mišice.  Z drugimi besadami temu pravimo sarkoplazemska hipertrofija. S tem povečujemo sarkoplazme znotraj celične tekočine, ki ne povečajo direktno mišično silo. Čeprav se površina preseka mišice poveča, se gostota mišičnih vlaken na enoto površine zmanjša. Ta tekočina predstavlja od 25% do 30% velikosti mišice.To je tipičen trening za mišično maso (bodybuilding), kadar treniramo v območju med 8 do 12 ponovitev na serijo.

Sicer obstaja kar nekaj znanstvenih dokazov, da imajo večje mišice večjo možnost, da postanejo močnejše, kadar se uporabljajo pravilne metode treninga za moč.

Miofibrilarna hipertrofija je popolno nasprotje.

Pri miofibrilarni hipertrofiji pride do povečanja miofibril. Poveča se gostota filamentov in posledično povečanje mišične moči. To vrsto hipertrofije najbolje dosežemo s težkimi obremenitvami ter nizkimi ponovitvami (1-5 ponovitev na serijo). Poleg moči dosežemo tudi eksplozivnost mišice. Ta način treniranja je zelo pomemben za športnike, saj je večina športov ekplozivne narave.  S to metodo treniranja ne dosežemo večji volumen ampak le postanemo močnejši.

Kakšen trening naj izvajamo:

Menim, da je za najboljši rezultat (kadar naš cilj ni samo specifična zmogljivost v športu), kombinacija obeh vrst hipertrofije najboljša stvar. Če želimo več mišične mase, lahko to dosežemo s kombinacijo obeh metod hipertrofije. Več moči pomeni, da bomo sposobni dvigovati težje uteži kadar bomo trenirali za mišično maso in s tem bomo dosegli večji hormonski odziv telesa.
Kadar je naš cilj pridobitev moči (pod pogojem, da nismo omejeni na telesno težo), bomo z obema metodama treninga odnesli največ. Več mišične mase lahko proizvede več moči, pod pogojem, da uporabljamo pravilen način treninga za moč.

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, se pozanimati za ure treningov ali karkoli drugega, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Andrej Rantaša; strokovni sodelavec VITJA.SI