Zelenjava ali hamburger? To je sedaj vprašanje...

Kaj so vaše prve asociacije, ko slišite besedi kislo in bazično? Moja prva misel je pouk pri kemiji, saj pH ravnovesje in pozitivni ter negativni ioni, pričarajo podobne kemijske enačbe in izračune. Vendar se je učenje osnov pH ravnovesja v šoli izplačalo, ko sem se začel zanimati in izobraževati na področju zdrave prehrane in fitnesa. Zelo kmalu sem spoznal, da kemija igra zelo pomembno vlogo v zdravstvu, zdravi prehrani, fitnesu, zmogljivosti, skratka vsemu, kar ima povezavo s telesom. Torej nisem bil presenečen, ko sem prebral, kako pomembno je kislo-bazično ravnovesje v telesu za optimizacijo zdravja.

Koncept kislo-bazičnega ravnovesja v našem telesu, je prvi omenjal doktor William Howard Hay leta 1930, ko je izdal knjigo »A new health era«, kjer je pojasnil, da je nakopičenje kisline v telesu glavni krivec za vrsto bolezni.

Kaj točno pomeni zakisanost ali bazičnost? Znanstveniki to pojasnjujejo tako, da se meri pH vrednost vode v telesu, saj je telo zgrajeno iz 70 % vode. Pri tem ne upoštevamo pH vrednosti želodca, saj ima želodčna kislina popolnoma drugo stopnjo pH vrednosti.

Torej, kaj določa pH našega telesa?

Veliko dejavnikov lahko vpliva na pH vrednost v našem telesu, vendar je eden izmed najpomembnejših prehrana. Vsako živilo ima svojo kislo ali bazično vrednost, določeno na podlagi metod, ki so jih odkrili raziskovalci. Z njimi lahko določijo kakšen učinek (kiselkast ali bazičen) imajo različna živila na vaše telo. Logično sklepanje je takšno, da več ko imate na jedilniku hrane, ki zakisa telo, bolj je vaše telo zakisano in obratno.

Nutricionisti poročajo, da ima večina ljudi zakisano telo prav zaradi slabe izbire hrane. Živila, ki imajo visoko vrednost zakisanja telesa so naslednja živila: meso, mleko, mlečni izdelki, rafinirana živila z ogljikovimi hidrati (kruh, riž, testenine), oreščki, sladkor, itd. in na splošno vsa predelana hrana. Živila, ki imajo visoko bazični učinek na telo pa so skoraj vse vrste zelenjave in sadja.

V nadaljevanju bom predstavil rezultate analize vrednosti posameznih živil glede na to kakšen učinek imajo na telo. Kratica PRAL pomeni potencialna nasičenost kislin v ledvicah (ang. potential renal acid load). Negativna vrednost predstavlja oznako, da ima živilo bazičen učinek, pozitivna vrednost pa pomeni, da ima živilo kisel učinek na telo. Rezultat 0 pomeni, da je živilo nevtralno. Višja številka pomeni močnejši učinek v eno ali drugo smer.

Meso:

  • Piščanec + 8.7
  • Pusta govedina + 7.8
  • Puran + 9.9
  • Pusta svinjina + 7.9
  • Razne klobase za narezke + 10.2
  • Hrenovka + 6.7
  • Suha salama + 11.6

Ribe:

  • Trska + 7.1
  • Atlantski sled + 7.0
  • Vahnja + 6.8
  • Postrv + 10.8

Mleko, mlečni izdelki in jajce

  • Eno jajce + 8.2
  • Beljak +1.1.
  • Rumenjak + 23,4
  • Trdi sir + 19.2
  • Sir Gavda + 18.6
  • Sir Cheddar + 26.4
  • Skuta + 8.7
  • Kisla smetana + 1.2
  • Polnomastno mleko + 0.7
  • Navadni jogurt iz polnomastnega mleka + 1.5

Sladkor in slaščice:

  • Beli sladkor – 0.1
  • Med – 0.3
  • Mlečna čokolada + 2.4

Zelenjava:

  • Beluši – 0.4
  • Brokoli – 1.2
  • Špinača – 14.0
  • Cvetača – 4.0
  • Korenje – 4.9
  • Paradižnik – 3.1
  • Bučke – 2.6
  • Solata -2.5
  • Paprika – 1.4
  • Čebula – 1.5

Sadje:

  • Jabolko – 2.2
  • Marelice – 4.8
  • Banane – 5.5
  • Češnje – 3.6
  • Kivi – 4.1
  • Pomaranče – 2.7
  • Breskve – 2.4
  • Hruške – 2.9
  • Ananas – 2.7
  • Jagode – 2.2
  • Lubenica – 1.9

Oreščki:

  • Lešniki – 2.8
  • Arašidi + 8.3
  • Orehi + 6.8

Žita:

  • Beli kruh + 3.7
  • Rženi kruh + 4.1
  • Pšenični kruh +1.8
  • Oves + 10.8
  • Pšenična moka + 8.2
  • Ržena moka + 5.9
  • Rjavi riž + 10.8
  • Beli riž + 1.7
  • Špageti + 6.5
  • Polnozrnati špageti + 7.3

Seznam živil je povzet po raziskavi Remerja in Manza. Vse zgornje PRAL vrednosti veljajo za 100 gramske porcije vsakega živila posebej.

V našem telesu je pH vrednost bolj ali manj stabilna, ter je vitalnega pomena za naše preživetje. Naše telo lahko kljub uživanju obilice živil, ki povzročajo zakisanost telesa, ohranja nevtralen pH. To naredi tako, da si iz metabolizma sposodi ali ukrade pomembne minerale (kalcij, natrij, kalij, magnezij) iz kosti in vitalnih organov, da nevtralizira kislino.

Dejstvo, da se je naše telo sposobno prilagoditi in narediti kar je potrebno, da se ohrani nevtralna pH vrednost, je odlično, vendar proces izčrpavanja mineralov iz kosti in vitalnih organov, ni najbolj primeren in zdrav ukrep. Prehranjevanje, ki večinoma zajema uživanje hrane, ki povzroča zakisanost, brez vnosa hrane, ki povzroča bazičnost telesa (npr.: sadje, zelenjava), lahko privede do resnih zdravstvenih težav, kot na primer: osteoporoza, bolečine v sklepih in  mišicah, slabši imunski sistem, težave z ledvicami in mehurjem, prezgodnje staranje, kardiovaskularne bolezni itd.

Kot dokaz, da pH neravnovesje v telesu lahko privede do resnih zdravstvenih težav, bom predstavil naslednjo študijo. Raziskovalci so 7 let preučevali na 9000 ženskah vplive pH vrednosti na telo in njihove posledice. Ugotovili so, da so ženske s kronično zakisanostjo bile bolj izpostavljene tveganju za izgubo kostne mase, kot ženske z nevtralno pH vrednostjo v telesu. Raziskovalci na podlagi ugotovitev predvidevajo, da je večina zlomov kolka žensk v srednjih odraslosti, povezana s prehrano, ki vključuje veliko hrane živalskega izvora in malo zelenjave. Takšna prehrana privede do zakisanosti telesa in telo primora, da si sposodi kalcij iz kosti, da lahko uravna pH vrednost.

Upam, da sem vas z raziskavo prepričal, da je dobro, da uživate hrano s kislo in bazično pH vrednostjo. Poleg tega imata sadje in zelenjava še veliko drugih pozitivnih učinkov.

Nekaj napotkov za konec:

Zgornji seznam živil vključuje različna živila z različnimi PRAL vrednostmi, kar na prvi pogled zgleda zelo zakomplicirano in zastrašujoče, vendar se v praksi pokaže, da uravnavanje živil s kislo in bazično pH vrednostjo sploh ni težko.

Beljakovine na telo delujejo kislo, sadje in zelenjava na telo delujejo alkalno, tako da, če uživate ustrezne količine obeh večjih prehranskih skupin, ne bi smeli imeti težav s pH neravnovesjem v vašem telesu. Prav tako vam ni potrebno skrbeti glede zdravih maščob, saj je njihova vrednost nevtralna. Problemi se lahko pojavijo, če uživate žita (kruh, riž, testenine), procesirano hrano in mlečne izdelke, predvsem sir. Poleg pH neravnovesja, lahko uživanje takšne hrane povzroči črevesno vnetje, kar lahko vodi do nastanka sindroma povečane prepustnosti črevesne stene (LGS), kateri pa povzroča še mnoge druge resne zdravstvene težave.

http://www.vitja.si/content/ma%C5%A1%C4%8Dobne-obloge-so-tesno-povezane-z-vnetjem-%C5%A1e-posebej-na-trebuhu-kaj-narediti

Kaj narediti:

  1. Iz prehrane izločite žita, procesirano hrano, mlečne izdelke, da zmanjšate vnos hrane. Vendar to ne pomeni, da teh živil ne smete nikoli več uživati, ampak to pomeni, da takšno vrsto hrane uživate zmerno in premišljeno. Zapomnite si, da lahko ta živila dražijo vaša prebavila, zato je smiselno pretehtati pozitivne in negativne vidike pred zaužitem.
  2. Zaužijte obilo zelenjave, še posebej zelenjavo temno zelene barve.
  3. Sadje je polno hranil, vendar nekatere vrste sadja vsebujejo precej sladkorja, zato z njim ne pretiravajte. Priporočam jagodičevje, saj vsebujejo relativno malo sladkorja.
  4. Uživajte zadostne količine beljakovin, čeprav je njihov učinek na telo kisel. Poskrbite, da vsakič, ko jeste meso, uživate tudi zadostne količine zelenjave in tako uravnate ph vrednost telesa..
  5. Maščobe so načeloma nevtralne, zato vam ni treba skrbeti, da vplivajo na pH vrednost vašega telesa. Vendar vseeno priporočam uživanje zdravih maščob, ki vsebujejo veliko omega 3 maščobnih kislin. Lahko tudi dodate omega 3 v obliki prehranskega dodatka. (http://trgovina.vitja.si/zdravje)

Če mi želite postaviti kakšno vprašanje, se pozanimati za ure treningov ali karkoli drugega, sledite tej povezavi in mi pišite.

Vaš trener,

Vitja Sikošek

Reference:

  • Journal of the American dietetic association/791